بهره‌برداری از کندرو پیامبر اعظم (ص) و بوستان خطی بزرگراه امام علی (ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شناسایی ۱۲۸ ساختمان ناایمن در مشهد | برخی ساختمان‌های دولتی، غیردولتی و حتی بیمارستان‌ها در لیست ساختمان‌های ناایمن قرار گرفت

  • کد خبر: ۱۷۸۵۰۷
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
شناسایی ۱۲۸ ساختمان ناایمن در مشهد | برخی ساختمان‌های دولتی، غیردولتی و حتی بیمارستان‌ها در لیست ساختمان‌های ناایمن قرار گرفت
 چند روز پیش چند ساختمان ناایمن در تهران فروریخت، حادثه‌ای که گردوخاک آن خیلی زود به مشهد هم رسید و موضوع ساختمان‌های ناایمن را دوباره داغ کرد. موضوعی که واکنش مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد را به همراه داشت و مجید فرهادی از شناسایی ۱۲۸ ساختمان ناایمن در مشهد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد که دیروز برای خداقوت و تبریک روز خبرنگار به روزنامه شهرآرا آمده بود، درباره آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن در مشهد گفت: بحث ایمنی ساختمان‌ها فقط مربوط به یک شهر و نقطه نیست و می‌تواند در هر لحظه و هر جایی مشکلاتی را ایجاد کند.
وی افزود: هرچند در ساختمان‌های جدید ایمنی رعایت می‌شود، اما در ساختمان‌های قدیمی همچنان این مشکل وجود دارد، مانند ساختمان پلاسکو که قدیمی بود و از آن به‌عنوان انبار لباس استفاده می‌شد و به سازه‌ای با کاربری غیراصولی تبدیل شده بود که بار حریق، از استقامت سازه کم کرد و باعث ریزش ساختمان شد.
این مسئول سازمان آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: در ساختمان‌های تازه‌ساز در چند سال اخیر مشکلات ایمنی برطرف شده است. استفاده از مصالح مقاوم در برابر حریق که اجازه انتقال دما را نمی‌دهد تا رنگ‌آمیزی خاص ستون‌ها و درب‌های ضدحریق که همه این‌ها موجب می‌شود آتش به‌راحتی به‌سایر قسمت‌های یک ساختمان منتقل نشود.

ثبت اطلاعات در سامانه ملی

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد، شناسایی ساختمان‌های ناایمن در مشهد از منظر آتش‌نشانی به تعداد ۱۲۸ مورد رسیده که اطلاعات آن‌ها در سامانه منتاک (سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور) دولت ثبت شده است. این ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف، از مجتمع‌های مسکونی و تجاری و هتل‌ها گرفته تا ساختمان‌های دولتی و غیردولتی و حتی بیمارستان‌ها را می‌تواند شامل شود.
 وی افزود: از سال گذشته وزارت کشور، دستگاه‌های مختلف را مکلف کرده است تا اطلاعات لازم درباره آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌ها، اعتبارات و... را در سامانه منتاک بارگذاری کنند. در این میان، سازمان آتش‌نشانی مشهد اقدامات درخورتوجهی برای بازدید، شناسایی و ارائه فهرست ساختمان‌های دارای نواقص ایمنی از منظر آتش‌نشانی انجام داده است.
 فرهادی با گریزی به حوادث رخ‌داده برای ساختمان‌های ناایمن در سراسر کشور بیان کرد: در این‌گونه حوادث آنچه به سازمان آتش‌نشانی برمی‌گردد، موضوع استقامت سازه نیست؛ بلکه ما در بحث ایمنی از منظر آتش‌نشانی ورود می‌کنیم که شامل بررسی سیستم‌های اعلام، اطفا و مصالح مقاوم در برابر حریق می‌شود. اما بحث استحکام‌سنجی بنای ساختمان‌ها به سازمان‌های نظام‌مهندسی و اداره راه‌وشهرسازی برمی‌گردد. درواقع گاهی حوادث ریزش ساختمان‌ها ممکن است بر اثر موارد تأسیساتی یا سهل‌انگاری در ساخت‌وساز اتفاق بیفتد. 

مروری بر حوادث سخت مشهد

فرهادی در پاسخ به اینکه چالش‌برانگیزترین و سخت‌ترین حوادث ماه‌های گذشته مشهد چه بوده است، اظهار کرد: بالاترین تماس‌ها به آتش‌نشانی مشهد درباره نجات از آسانسور است که درصد زیادی از مأموریت‌های ما را به خود اختصاص داده است، متأسفانه شرکت‌های پشتیبان آسانسور‌ها در بعضی مجتمع‌ها و واحد‌های آپارتمانی، ضعیف عمل می‌کنند و نتیجه‌اش حوادث این‌چنینی است.
وی همچنین بزرگ‌ترین حادثه حریق مشهد در نیمه اول امسال را مربوط به کارخانه الکترواستیل دانست و گفت: این حادثه پانزدهم فروردین‌ماه اتفاق افتاد و ۱۵۰آتش‌نشان با شصت‌خودرو آتش‌نشانی برای اطفای حریق نزدیک به هفت ساعت تلاش کردند تا حریق سوله ۲ هزار متری را خاموش کنند.
به گفته فرهادی، در این حادثه احتمال سرایت آتش به مخزن ۳۰‌هزار لیتری سوخت وجود داشت که توسط آتش‌نشانان مهار و با ایجاد شرایط ایمن و استفاده از اقدامات پیشگیرانه از بروز انفجاری مهیب که می‌توانست موجب خسارت‌های جبران ناپذیری در کانون حادثه و حوالی آن شود، جلوگیری شد.
وی ادامه داد: دوماه پس از این حادثه در حادثه‌ای مشابه، انبار‌های لوازم‌خانگی در منطقه مهرآباد، طعمه حریق شد. این دومین حادثه بزرگ حریق در مشهد بود که وسعت حریق این سوله ۳ هزار و ۷۰۰ متری در محدوده بزرگراه بابانظر، چیزی کم از حادثه الکترواستیل نداشت و ۱۲۰ آتش‌نشان ما با چهل‌خودرو سبک‌وسنگین به اطفای آتش پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->